RSS

..ke penghujung..

Hari ni genap 9 bulan 3 hari aku bermastautin di bumi SM Sains Sultan Iskandar Mersing ni..tak sangka betul.. Ingat lagi masa mula-mula dapat posting kat sini..masa tu mama n abah on the way hntr my lil sis kunun2nya yg nak skolah kat kelantan..pastu cek kat intenet bgtau anda ditempatkan di SBP.sila hubungi jabatan SBP untuk maklumat lanjut..masa tu berdebar gak..ya Allah,kat ulu mana dia nak campak ni but at the same time, rs bersyukur gak sbb dapat SBP.ada hikmahnya walaupun keciciran..ms bgtau mama,cpt2 dia suruh call aunty tuty for further action..kununnya bleh dapat gak kat area Jay Bee tp bila dipikirkan balik,kat Jay Bee ni SBP cuma tun fatimah je..taknak la kat situ..tak best..sume sama jantina..

After call jabatan SBP, dptla tau posting kat mana..mula2 cam bengong gk..eh..bingung..hee..kat ceruk mana la skolah ni..tp dah tgk map ngan mama baru tau..ha!amek ko..dah lama sgt dok berkepit ngan mama + abah..dia campak kat mersing..hik3..so ni la 1st time btul2 rasa berdikari..hmm..takpela..preparation la bak kta syg kn?hihi..

Kalau diingatkan balik dari 1st day sampai hari ni..Alhamdulillah..SMSSI buat aku bertambah yakin untuk jadi pendidik..banyak kerja?biasala tu..takde keje yg senang dalam dunia ni..jadi pendidik pun sangat mencabar..kadang2 bersyukur ngan mama sbb nampak potensi aku sbg cikgu..bukan potensi ape pun tp lontaran vokal..haha..dulu kalo tak,semua ambition aku mengarut je..ish3..btul2 takde mision tp sbb eden ni anak solehah,eden dongar ckp omak tau..hihi..

Ape2 pun..I know that the truth is banyak benda lagi aku kena blaja dari pengalaman. Penah ade sorang hamba Allah tanya why do u prefer 2 be a teacher?kalo dulu2 mungkin aku bleh ckp,cikgu banyak cuti..keje sekerat hari..tp jawapan tu dah tak valid..beban cikgu mmg tak tertanggung tapi nape aku still nak jd cikgu?ada 2 sbb..1st, aku nak dapat keredhaan Allah bila aku mati kelak..nape?sbb Allah dah janjikan bila kita mati, kita dah terputus semua amalan kat dunia except:
anak2 yg soleh- aku blum beranak..kalo dah ade pun bukan sng nak didik jd cmni
sedekah &amal jariah- sedekah mmgla tp kdg2 je..
ilmu yg disampaikan- yang ni je mmpu stakat ni..
yang kedua plak I prefer to be a techer sbb aku rs hari2 yang aku lalui,aku lalui pengalaman yang berbeza..aku berhadapan dgn aneka ragam students aku so itu yg buat aku rasa best..takdela keje yang sama je sepanjang tahun..besides A good teacher is like a candle - it consumes itself to light the way for others.

Aku bukan cikgu yang baik + sempurna sbb takde makhluk pun yang Allah ciptakan sempurna tp sbb aku rs aku ikhlaskan diri nak jadi pendidik, mungkin sbb tu Allah banyak permudahkan urusan aku walaupun masih diturunkan banyak ujian (pindah umah,gado ngan "prof"...)..tu sume supaya aku tak lupakanNya..syukur Alhamdulillah..

Last but not least, the hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

kamoo yang gamble...



I changed my font at thecutestblogontheblock.com